Donkey Mobile integratie (2024)

Via deze pagina kun je voor jouw wijkgemeente nieuwsberichten, de agenda van kerkdiensten en overige agenda(s) van de website integreren met Donkey Mobile.

Agenda's koppelen

In de app is het mogelijk bij elke groep een agenda aan te maken. Je kunt dit zelf doen (beheerder). De agenda is dan alleen in de app bruikbaar. Het is ook mogelijk een agenda van de hervormdede.nl website én bijvoorbeeld een Google agenda te koppelen aan de app. Het voordeel daarvan is dat je één agenda hebt om bij te houden en die wordt dan zowel op de website als in de app getoond.

We gebruiken nu twee methoden voor twee verschillende soorten agenda's.

Agenda - kerkdiensten

Op de website hervormdede.nl kun je van alle gebouwen de kerkdiensten in een agenda vinden. Deze wordt elke 3 maanden geladen en wijzigingen worden ook centraal bijgehouden. Ook die agenda met kerkdiensten kun je koppelen aan de wijk app van Donkey Mobile. Het enige wat je moet doen is een verzoek indienen (kan de beheerder van de app doen) bij Donkey Mobile (Roos). In dat verzoek vraag je om de link aan de agenda van app groep XXX toe te voegen.

De agenda van kerkdiensten kun je het beste toevoegen aan een aparte App groep, bijvoorbeeld de groep Erediensten. het voordeel hiervan is dat als je ook een wijkagenda met activiteiten wil koppelen aan de App, die gekoppeld kan worden aan de hoofdgroep (zoals Kleopas, Bethel, ...) en deze niet 'vervuild' wordt met heel veel kerkdiensten.

Stappen

1. Stuur een verzoek om de agenda link van kerkdiensten van jouw wijk aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  2. Bepaal aan welke Groep van de app de agenda moet komen te hangen
  3. Stuur Roos van Donkey Mobile een verzoek om de link van de agenda van hervormdede.nl aan de gekozen app Groep te hangen

Agenda - wijkagenda

Indien je een wijkagenda wilt maken, kun je het beste zelf een Google-agenda maken die als bron dient. Het voordeel van een Google agenda is dat de scriba e.a. de agenda kunnen vullen en de agenda zowel op de website als in de Donkey Mobile app getoond kan worden.

Volg deze instructies: Donkey Mobile instructies

Om de agenda ook op de hervormdede.nl/jouw-wijk te tonen, stuur je een verzoek daartoe aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., inclusief de link die je in stap 6 van de Donkey Mobile instructie hebt gekopiëerd. In overleg bepalen we hoe het op de website wordt getoond.

Let op! Wijzigingen aangebracht in de Google agenda zie je mogelijk pas een uur later in de app of de website.

Nieuwsberichten koppelen

Nieuwsberichten kunnen geschikt gemaakt worden voor gebruik in diverse communicatiekanalen, zoals het kerkblad, de website, nieuwmail, de Donkey Mobile app, etc. Als je een nieuwsbericht aanmaakt in de website, kun je die ook eenvoudig beschikbaar maken voor de nieuwsbrief en Donkey Mobile.

Koppelen aan Donkey Mobile

Het is mogelijk om de nieuwsberichten die je publiceert op de website, te koppelen aan een groep in de Donkey Mobile app. De webmaster kan een link aanleveren die Donkey Mobile koppelt aan de groep van keuze. Hoe dat te doen, lees je hieronder. Om het ook mogelijk te maken berichten op de website te zetten die je niet in de app wilt hebben, is het nodig dat je dat aangeeft bij het maken van een bericht op de website. Ook dat wordt uitgelegd.

Stuur een verzoek aan de webmaster om een link aan te leveren van de nieuwsberichten op de gemeente website, om die te kunnen koppelen aan de Donkey Mobile app. Stuur deze link naar Donkey Mobile (Roos) en vraag deze te koppelen aan een groep binnen de app. Het ligt voor de hand dat je de hoofdgroep (de meest linkse) van de app gebruikt.

Nieuwsberichten voorbereiden

Als redacteur van de website, kun je bepalen of een artikel via de link naar Donley Mobile gaat of niet. Op het invoer scherm van een artikel, zie je aan de rechterkant een invoerveld met de titel 'Tags'.

De webmaster maakt voor de wijkgemeente tags aan in het formaat [wijkgemeente afkorting] Kanaal [kanaal]. Bijvoorbeeld 'KLEO Kanaal App' en 'KLEO Kanaal Nieuwsbrief'.

Door aan een bericht bijvoorbeeld de 'BK Kanaal App' tag toe te voegen, zal het bericht ook in de app van de Bethelkerk worden getoond. Let op, dit kan een paar minuten duren omdat Donkey Mobile niet continue de link in de gaten houdt.

Voor de techneutjes onder ons die het leuk vinden te weten hoe het werkt.

Techniek - agenda ics link

Het ICS formaat is een standaard formaat van een bestand waarin je agenda afspraken kunt vastleggen. Google kan een link bieden van dit formaat en de website hervormdede.nl kan dit ook. Als je de link in een webbrowser gebruikt, het bestand download en vervolgens opent met een agenda app, zoals Outlook, dan wordt de agenda getoond.

Techniek - nieuwsbericht rss feed reader

De berichten worden door een rss feed gelinkt aan de Donkey Mobile app. De link die je van de webmaster krijgt kun je inlezen in een rss reader. Handig als je het eerst wil uitproberen. De extensie Feedbro is te installeren in Chrome en Edge en werkt prima om de feed van de website te bekijken.